Limited Frenaj

Cevapla
Kullanıcı avatarı
moments
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
Mesajlar: 5033
Kayıt: 14 Ağu 2008, 19:14
Konum: Almanya
İletişim:

Limited Frenaj

Mesaj gönderen moments » 21 Eyl 2008, 15:06

lexusdrift_321.jpg
lexusdrift_321.jpg (17.73 KiB) 1046 kere görüntülendi
Doğru frenaj yapabilmek ciddi bir beceri işidir Yavaşlamak istediğinizde fren pedalına basarsınız Eğer daha çok yavaşlamak istiyorsanız pedala biraz daha kuvvetli basarsınız Bu yaklaşım şehir içi trafiğinde gezinirken oldukça yeterli olacaktır Ancak yüksek performanslı bir sürüş esnasında hızınızı istediğiniz oranda ve mümkün olan en kısa sürede düşürmeniz önem kazanır

Eğer fren pedalına gereğinden az basıyorsanız frenaja daha erken başlamanız gerekecek bu da fren mesafenizi ve sürenizi uzatacaktır Bunun aksine frene gereğinden fazla bir kuvvetle basmak da tekerleklerinizi kilitleyecek, direksiyon kontrolünüz kaybolacak, fren mesafeniz uzayacak ve lastiklerinizde düz bölgeler şeklinde aşınmalar meydana gelecektir Bu durumlardan kaçınmak için yapılması gereken şey limit frenlemedir

LİMİT (EŞİK) FRENLEME

Fren pedalına tekerleklerin tam kilitlenme noktasından bir parça daha az bir basınç uygulanarak yukarıda sözü edilen olumsuz durumların ortaya çıkmasını önlerken fren mesafesi ve süresini en az değerde tutmaktır

Fren limiti bir çok parametreye bağlı olarak değişim göstermektedir Bunları iki grupta toplamak mümkündür

Fren limitini alçaltan (tekerleklerin daha kolay kilitlenebileceği) etkenler:

Meyil inme
Sıklıkla tekrarlanan tümsekler ve çukurlar
Gevşek yüzey kaplamaları (tozlu, mıcırlı ve toprak yollar)
Su, yağ, çiğ gibi kayganlığı arttırıcı etkiler
Büyük kamber açıları ve yolun gidiş doğrultusuna dik yöndeki eğimi
Aşırı sıcak veya soğuk lastikler

Fren limitini yükselten etkenler:

Meyil tırmanma
Temiz ve kuru yol yüzeyleri
Uygun sıcaklıktaki lastikler

Yapılması gereken şey; sürüş esnasında yukarıdaki etkenlerin varlığını ve değişimini sürekli olarak izleyip değerlendirerek fren limitine olacak etkilerini göz önüne almaktır Diğer bir değişle yol durumu değerlendirilmeli ve tekerlekleri kilitlemeksizin en yüksek fren gücü uygulanacak şekilde pedala uygulanan basınca karar verilmelidir

SIKLIKLA YAPILAN FRENLEME HATALARI

Fren limitinin bilinmemesi dolayısıyla çoğu zaman erken ve hafif frenaj sonucu frenleme süresi ve mesafesinin uzaması nedeniyle zaman kayıpları artmaktadır

Yukarıdakinin tersine çok geç ve sert fren yapmak da arabayı kontroldan çıkarabileceği gibi kıymetli yarış lastiklerini de duman haline getirecektir (Bu durum daha çok başlarda olmaktadır Yarış dergileri okumak yerine yarışmaya başlandıktan bir süre sonra geçer:-))

Bu tür sert frenajların sonucu çoğu zaman virajın giriş noktası kaçırılabilmekte ve yoldan çıkma tehlikesi ortaya çıkmaktadır Ayrıca bir süre sonra lastiklerinizden "LAP LAP LAP" diye bir ses duyarsanız bu, lastiklerinizin bu tür kızaklamalar sonucu üzerlerinde oluşan düz bölgelerin yere çarpma sesi olabilir

Önemli hatalardan birisi de viraj içerisinde dönüş esnasında fren yapmaktır Bu düşük süratler için bir sorun teşkil etmez Ancak yüksek performanslı bir sürüşte şık bir spin ve yol dışına çıkma ile sonuçlanabilir Frenaj işlemi viraj öncesinde bitmiş, hız ayarlanmış olmalıdır (Sol ayak freni hariç tabii) Fren pedalına kıracak gibi çok ani biçimde basmak, pompalamak, tekmelemek vs faydasız hareketlerdir

LİMİT FRENLEME EGZERSİZLERİ

Limit freni trafikte denemek gerçekten çok tehlikeli sonuçlar doğurabilir Küçük bir hata önünüzdekinin arkasından çarpmanıza veya arkanızdakinin size çarpmasına sebep olacaktır Bu durum gerçekleştiğinde üzülmek veya pişmanlık bir işe yaramayacaktır En iyisi kendinize boş ve tercihen kaygan bir yol bulmanızdır Fren pedalına uyguladığınız basınca konsantre olmanız işinizi kolaylaştırabilir

Kendinize bir işaret seçip bu noktadan sabit bir hızla (40-50 km/h ile başlayın) geçerken frene başlayın ve bunu en kısa durma mesafesini elde edene kadar tekrarlayın

Daha sonra iki işaret arasında çalışmaya başlayacaksınız Birinci işareti geçtiğiniz an fren pedalına sabit bir basınç uygulamaya başlayın ve araç durana kadar bu basıncı değiştirmeyin Tam ikinci işaretin üzerinde durana kadar bu egzersizi tekrarlayın

Not: Bu bilgiler sizi daha kanlı bir trafik canavarı haline getirmek amacıyla verilmemiştir Yeteneklerinizi gösterebileceğiniz yerlerin yarış pistleri olduğunu unutmayınız Bu alıştırmalar esnasında ve sonrasında arkanızdan gelen sürücülerin otomobil yarışçısı olmadıklarını ve sizin kadar iyi frenaj yapamama ihtimallerini unutmayın
Ve… Birgün herkes ɑnlɑr, sevdiğinin kıymetini… Amɑ gidince, Amɑ bitince, Amɑ ölünce… Kısɑcɑ; İş işten geçince!

çelik kapı çeyiz

Cevapla

“Teknik Bilgiler” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 31 misafir