Egsoz Sistemleri

Cevapla
Kullanıcı avatarı
moments
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
Mesajlar: 5033
Kayıt: 14 Ağu 2008, 19:14
Konum: Almanya
İletişim:

Egsoz Sistemleri

Mesaj gönderen moments » 21 Eyl 2008, 16:18

EMİSYON TESTLERİ


Son yıllarda çevre bilinciyle emisyon kontrolları yapılıp sonucunda devlete "egzos pulu" dediğimiz yeni bir kazanç kaynağı oluşmuştur Bu kontrolların, üzülerek belirteyim, pek ciddi olarak yapılmadığı yolda simsiyah duman atarak giden bir çok kamyon ve otobüsten anlaşılmaktadır Ama biz genede herşeyin olması gerektiği gibi olduğu varsayımı ile yazımıza devam edelim


Bu emisyon kontrollerini geçebilmek için arabamızın bakımını itina ile yaptırmalı ve yapılan işleri takip etmeliyiz Özellikle ateşleme sistemini ve karbüratörü ilgilendiren bütün hava ayarları, rölanti ayarları ve ilgili diğer ayarlar çok düzgün olmalıdır


EMİSYON KONTROL SİSTEMİ


Emisyon kontrol sisteminin amacı aracınızdan çıkan egsozun kontrolu ve çıkan zaralı gazları zararsız hale getirmektir Problem olan gazların bazıları:


Hidrokarbonlar
Karbon monoksit
Karbon dioksit
Nitrojen oksitler
Kükürt dioksit
Fosfor
Kurşun ve diğer metaller
Bu maddelerin kontroluna yardımcı olmak için yakıtlarda da değişime gidilmektedir Ayrıca son imal edilen araçlar yalnızca bu tür yakıtları kullanabilmektedir


Biraz da iyi haber: Bu tür önlemler atmosfere salınan karbon monoksit ve hidrokarbon oranını %96 oranında azaltmıştır (tabii bu oranın Türkiye için geçerliliği egsoz muayenelerinin güvenilirliğiyle doğru orantılıdır


ARKA SUSTURUCU ve ORTA SUSTURUCU


Egsoz gazları motoru çok büyük bir basınçla terkederler Eğer bu gazlar motoru direk terketseydi anormal gürültü çıkardı Bundan dolayı egsoz manifoldu gazları içinde metal borular ve plakalar ile birlikte bazı izolasyon maddelerinin bulunduğu susturucuya gönderir Susturucudan geçerken gazların basıncı azaltılır ve sessizce dışarı atılmaları sağlanır


Susturucu metalden yapılmış olup (yeni araçlarda) katalitik konverter ile arka boru arasında bulunurlar Orta ve arka olmak üzere genelde araçlarda iki tane susturucu bulunur


Şimdi diyeceksinizki bazı araçlarda susturucu olsada gürültü çıkarıyor, neden? Genelde susturucular adları gibi sesi azaltma vazifesi görselerde, bazı susturucular özel tasarlanmış olup gazı metale sarılmış delikli bir borudan geçirip direk dışarı atmakta, sonucunda basınç azalsada biraz gürültü çıkar


Susturucular egsoz supaplarının açılıp kapanması sırasında çıkan sesi boğarlar Supap açılınca egsoz borusuna yanmış gazı yüksek basınçla atar Bu tip bir hareket gazın kendinde hızlı giden ses dalgaları yaratır (neredeyse 2000 km hız), işte susturucu bunu sessiz hale getirmekle görevlidir Bunu ses dalgası enerjisini ısıya çevirerek yapar Susturucunun içindeki delikli bölme ve plakalara değen ses dalgaları enerjilerini kaybeder


KATALİTİK KONVERTER


Motorunuz yakıtı yakarken çevreye çok zararlı gazlar üretir Bu zararlı gazların çevreye dağılmasını önlemek için egsoz hattına bağlanan "katalitik konverter"ler yapılmıştır İçerinde "katalizör" denilen kimyevi maddeler bulunur Katalizör kendisi etkilenmeden diğer kimyevi maddeler arasında reaksiyonlar yaratır Katalitik konverterlarda ise içlerindeki katalizör vazifesi gören kimyevi maddeler egsozdaki zehirli maddeler arasında reaksiyon başlatıp, zararlı gazlardan zararsız gazlara dönüşmelerini sağlar


Çalışma sistemine gelince, zararlı gazlar bir tür çelik kutu görünümündeki katalitik konvertere girerler, içinde aluminyum oksit, platin ve rodyum vardır Bu kimyevi maddeler karbon monoksit ve hidrokarbonları su buharına ve karbondiokside dönüştürür


Katalitik konverteri olan araçlarda kurşunsuz benzin kullanmamızın sebebi, benzindeki kurşun konverterdeki kimyevi maddeleri kaplar ve fonksiyonlarını görmelerini engeller


EGR SUPABI


EGR (egsoz gazı dolaşım) supabı egsoz gazının bir kısmını yanma ısısını düşürmek üzere silindirlere geri göndermeye yarar Neden bunu isteriz?


Yanma ısısı 1500 dereceyi geçince zehirleyici gazlar oluşur Bu derecelerde havadaki nitrojen oksijenle birleşip nitroksitleri oluşturur Bilirsiniz tek tek mükemmel olupta bir araya gelince yaramazlık yapan çocuklar olur ya, sevgili arkadaşımız güneşte aynen böyledir Güneşli havalarda egsozdan çıkan nitro oksitler havadaki hidro karbonla birleşip dumanı oluşturur İşte EGR supabı burada imdada yetişir


Çıkan egsoz gazının bir kısmını emme manifoldundan silindirlere vererek yanma ısısını düşürür Düşük yanma ısısıda üretilen nitro oksit miktarını azaltır Sonucunda daha az miktarda egsoz ile dışarı atılmış olur


PCV SUPABI


Yanma sonucunda çoğu paslandırıcı özelliğe bir takım gazlar ve buharlar oluşur Bu gazların bazıları segmanlarıda geçerek krankın çalıştığı bölüme gider Eğer kendi hallerinde krank bölümünde bırakırsanız paslanma, çürüme ve tortu gibi birçok olumsuzluğa sebep olurlar Bunun için oradan atılmaları gerekir Eskiden bir boru ile direk atmosfere atılırdılar 1960'larda hava kirliliği problemi ile karşılaşınca PCV (Positive Crankcase Ventilation = Krank bölümü havalandırma) sistemi geliştirilmiştir


PCV sistemi motor ve emme manifoldu arasında bir hortum vasıtası ile bu gazları çekip silindirlere geri verip normal yakıtla yanmasını sağlar Tek problem bu gazların emme manifoldundan girerken gerekli hava-yakıt oranını bozmaları olur Bununda çözümü PCV Supabı ile bulunmuştur


HAVA POMPASI


Hava pompası sıkışmış havayı egsoz manifolduna-bazı durumlarda katalitik konvertere gönderir Sıkışmış havadaki oksijen yanmamış hidrokarbonların (yakıt) epeyi bir kısmını yakar, böylece zehirli karbon monoksiti bildiğimiz iyi huylu karbon diokside çevirir


EKSOZ MANİFOLDU


Döküm demirden yapılmış egsoz manifoldu egsoz gazlarını yanma odalarından egsoz borusuna aktarma işini görür Egsozun rahat geçmesini sağlamak için yumuşak yuvarlak hatları vardır


Egsoz manifoldu silindir kapağına sarı civatalarla bağlanmıştır, üzerinde birtakım hava kanalları olup, emme manifoldunun hemen altındadır


MANİFOLD CONTALARI


Egsoz borusunu manifolda bağlayan çeşitli tipte contalar vardır


Birisi düz yüzeyli contadır Bir başka tip basıncı sağlamak için yayları kullanan top ve soketten oluşmuştur Ayrıca örgülü, halka şeklinde bir tür amyantlı elyaf kullanılan bir tipde mevcuttur


EGSOZ BAĞLANTI ELEMANLARI Egsozu aracın gövdesine tutturan ve gerekli esnekliği kauçuk halkalarla sağlayan, kelepçelerle susturucuları borulara bağlayan parçalardır


KATALİSTLER


Katalitik konverterin içindeki materyaller aractan araca farklıdır


Bazı katalitik konverterler "oksidasyon" katalisti kullanır, bu platin kaplanmış seramik boncukların hidrokarbon ve karbon monoksidi azaltmasında kullanılır Katalitik reaksiyon sonucunda hidrokarbon ve ve karbon monoksit "yanarak" su buharı ve karbon dioksit oluşturur Bu tip konverter oksijen ister ve gerekli oksijen silindir kapağına yada manifolda direk enjekte edilir


Daha yeni konverterler iki kısımdan oluşur Ön kısım "üç yollu" katalist olup çeşitli zehirleri yakar, hidrokarbonları azaltır Etkili egsoz azaltımı için bu tip konverterler tam yakıt ve hava karışımına ihtiyaç duyarlar Arka kısımları ise normal oksidasyon katalistleri olup hidrokarbon ve karbon monoksitleri dahada azaltırlar


EGSOZ BORUSU


Egsoz borusu arabanızın altında gördüğünüz kıvrılmış borulardır Genelde paslanmaz çelikten yapılırlar (susturucudaki ısınmanın sebep olabileceği pası önlemek için) Türkiye'de ise henüz DKP saçtan yapılmış borular kullanılmaktadır


Bunun sonucunda ise yaklaşık her yıl aracımızın egsoz sisteminin bir parçasını değiştirmek zorunda kalıyoruz Bu egsoz imalatının belli bir standartı olmamasından, her önüne gelenin egsoz imalatına soyunmasından kaynaklanmaktadır En pahalı ve kaliteli olduğu söylenen yerli marka susturucu ve egsoz borularının bir yıldan fazla kullanımı çok ender raslanan bir şey olup, Kuzey bölgelerinde aşırı nem ve yağış dolayısı ile daha da kısa zamanda paslanıp iş göremez hale gelmektedir


ÇİFT EGSOZ SİSTEMİ


Çift egsoz sisteminin avantajı daha serbest biçimde egsoz gazlarının atılması olup, daha düşük basınçla çalışma ortamı sağlanmasıdır Motorun hava alma kabiliyeti arttığından motorun beygir gücünde göze çarpan bir artma sağlanabilir Bu egsoz atımı sırasında daha fazla egsoz atılmasını sağladığından motorun içinde daha az egsoz gazı kalmakta ve bu sayede içeri gelecek olan hava-yakıt karışımının daha büyük bir miktarda içeri alınmasına (emilmesine) olanak sağlar
Ve… Birgün herkes ɑnlɑr, sevdiğinin kıymetini… Amɑ gidince, Amɑ bitince, Amɑ ölünce… Kısɑcɑ; İş işten geçince!

çelik kapı çeyiz

Cevapla

“Teknik Bilgiler” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 16 misafir